• Uwe Meusel

The Sound of Tap

Mit Beiträgen von ¦ Contributions written by Terry Brown, Dr. Rainer E. Lotz, Milan Messerschmidt, Fabien Ruiz, Sam Weber, Natalie Westerdale und ¦ and Rusty Frank (Geleitwort ¦ foreword)

  • Verlag Klaus-Jürgen Kamprad

248,00 

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„The Sound of Tap“ ist eine komplette Sammlung internationaler Aufnahmen mit Stepptanz von 1926 bis 1949. Dieser entwickelte sich zusammen mit der Jazzmusik vom Ragtime über Swing und Bebop zum Bigband Jazz. „The Sound of Tap“ präsentiert in englischer Sprache eine hörbare Geschichte des Stepptanzes, die bisher kaum zugänglich war und nun erstmalig vorliegt.
Ein ganzes Kapitel ist Bill ‘Bojangles’ Robinson, dem Vater des Stepptanzes, gewidmet, einschließlich unveröffentlichter Rundfunk- und Privataufnahmen. Die Steppaufnahmen von Fred Astaire werden hier zum ersten Mal in ihrer Gesamtheit präsentiert und enthalten sechs alternative Takes. Zu insgesamt 47 Interpreten werden neu recherchierte und detaillierte Biographien geliefert, und man bekommt erstmalig einen Einblick in die weitgehend unbekannte Geschichte des Stepptanzes in Europa. Part 3 mit Aufnahmen von Lehrwerken widmet sich dem pädagogischen Aspekt des Stepptanzes und den Themen Rhythmusdarstellung, Notation und Terminologie. Hier stellt Uwe Meusel anhand der historischen Dokumente sein System der Stepptanz-Notation vor, das eine Reihe von Problemen bisheriger Notationssysteme löst. Abschließend gibt es noch 40 Musiken, zu denen im historischen Sound selbst gesteppt werden kann.
Auf dem im Einband integrierten USB-Stick befinden sich 273 Musiktitel als WAV-Dateien. Restauriert von Schellack-Originalen, sind mehr als die Hälfte dieser Titel bisher noch nicht digital veröffentlicht. Das Buch enthält Liner Notes und Beschreibungen für jedes einzelne Stück. 251 Label-Abbildungen und ca. 460 Fotos machen das Gehörte anschaulich. Diese Multi-Media-Dokumentation bietet ebenso einen Einblick in die Entwicklung der Swing-Musik auf der Show- und Varieté-Bühne wie auch im internationalen Musikfilm der 1920er, 30er und 40er Jahre.



“The Sound of Tap” is a comprehensive compilation of internationally recorded tap dancing between 1926 and 1949. Tap dancing developed along with Jazz music from Ragtime over Swing to Bebop and Bigband. Written in English, “The Sound of Tap” presents an audible history of tap dance that has rarely been accessible and therefore received little attention. One can hear the pioneers of tap dance as well as lesser known exponents on rare and sometimes unique recordings.
An entire chapter is dedicated to Bill ‘Bojangles’ Robinson, the father of tap dancing, including unpublished radio and private recordings. Fred Astaire’s tap recordings are presented here in their entirety for the first time and include six alternate takes. Newly researched and detailed biographies are provided for a total of 47 performers, and for the first time one gets an insight into the largely unknown history of tap dancing in Europe. Part 3 with educational records for tap instruction is dedicated to the pedagogical aspect of tap dance and the topics: Rhythm representation, notation and terminology. Here Uwe Meusel uses historical documents to present his system of tap dance notation, which solves a number of problems of previous notation systems. At the end there are 40 accompaniments included, to tap dance to the original sound of the 1930s.
The USB stick, integrated into the cover, contains 273 music titles as WAV data. Restored from Shellac originals, more than half of these titles have not been published digitally before. The book has liner notes and descriptions for each track. 251 label illustrations and 460 photos make what you hear vivid. This multi-media documentary offers an insight into the development of swing music on the show- and vaudeville stage as well as in the international musical film of the 1920s, 30s and 40s. A historical collection of material that every tap lover and shellac fan should own.

Geleitwort (Rusty Frank)
Vorwort (Uwe Meusel)
Einleitung (Uwe Meusel)

Part 1: American Recordings 1929–1949

1: A Tribute to Bill ‘Bojangles’ Robinson (1929–1949)
2: First Beginnings and American Recordings (1930–1949)
3: The Artistry of Fred Astaire (1926–1952)

 

Part 2: European and Japanese Recordings 1926–1947

4: British Recordings (1926–1936)
5: British, Japanese and French Recordings (1935–1944)
6: German, Danish, Swedish, Austrian, and Belgian Recordings (1930–1947)

 

Part 3: Tap Dance Educational Records 1926–1940

7: Tap Dance Instruction USA (1926–1940)
8: Tap Dance Instruction Europe (1934–1939)
9: Practice Records, Tap Dance Notation, and USB Content (1928–1939)

 

Appendix:
American Tap Dance Books (1871–1960)
European Tap Dance Books (1927–1960)
Bibliography
Filmography: European Films with Tap Dancing (1928–1960)

Festeinband

27 x 27 cm

296 Seiten

zahlreiche Abbildungen teilweise vierfarbig

Englisch

ISBN: 978-3-98753-014-2

 

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